Van de regen in de drup - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michiel Boeken - WaarBenJij.nu Van de regen in de drup - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michiel Boeken - WaarBenJij.nu

Van de regen in de drup

Door: michielboeken

Blijf op de hoogte en volg Michiel

14 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

In mijn vorige bijdrage vertelde ik over de vogeltjes in mijn kamer, en de gelijkenis met bestuurlijke aangelegenheden op school. Ik was benieuwd waar het naar toe zou gaan. Dat is inmiddels wel duidelijk: van de regen in de drup, zowel met de vogeltjes als op school.
In het allereerste gesprek dat ik met de Task Force had, vertelde ik dat ik het oude bestuur moeilijk iets kon kwalijk nemen: ze waren zeer van goede wil, maar begrepen absoluut niet wat de rol van een bestuur is in de Nederlandse opvattingen van governance. Daarmee gaf ik meteen de belangrijkste waarschuwing: als het nieuwe bestuur niet, liefst nog voordat het benoemd wordt, duidelijk gemaakt wordt hoe de verantwoordelijkheden en bevoegdheden verdeeld zijn, schieten we met de hele operatie niets op. Als voorbereiding hadden de schoolcoach en ik een uitgebreid overzicht van alle mogelijke aktiviteiten en gebeurtenissen gemaakt, met daarachter wat de rol van bestuur en wat van directeur is. “Dat is mooi” zei de wethouder, “we laten de nieuwe bestuursleden gewoon tekenen dat ze volgens dat document te werk zullen gaan, dan kan daar ook geen onduidelijkheid meer over ontstaan.” Dat was veelbelovend.
Inmiddels zijn we meer dan een maand verder. Het nieuwe bestuur is half mei benoemd, en ondertussen was ik druk in de weer met sollicitatiegesprekken. En toen kwam het moment dat ik ook daadwerkelijk mensen wilde gaan benoemen. Tenslotte stond nu zwart op wit: “Werving en selectie van overig personeel is de bevoegdheid van de directeur. De directeur draagt voor en bestuur neemt voordracht over en benoemt.” Maar ja, dat gaat natuurlijk zomaar niet! Ik kreeg per omgaande bericht van het bestuur dat ik niks mocht doen voor er over vergaderd was. En op de eerste vergadering met het bestuur werd gevraagd of ik de CV’s van de kandidaten, samen met een ranglijst van voorkeur naar het bestuur wilde sturen. Mijn protesten dat dat de verantwoordelijkheid van de directeur was werden van tafel geveegd met: in Nederland is dat misschien zo, maar hier is Saba, en daar gaan dingen anders. En zo zijn gisteren enkele “voorgedragen” docenten door het bestuur geweigerd.
Het is opmerkelijk hoe het met energie gesteld is. Tot een half jaar geleden was ik hier eigenlijk nooit moe, hoewel ik toch hard werkte en in de vrije tijd ook niet stil zat. Sinds de bestuursellende in december manifest werd, nam de vermoeidheid snel toe. En ook nu weer, nu ik net weer lekker bezig was, treft deze toestand me als een vuist-, moker-of wat voor slag dan ook (hagel-?). Zo vlak voor de vakantie, nog 2,5 weken te gaan, geef ik het op. Ik had gehoopt alles netjes te kunnen regelen voor mijn opvolger, maar dat lukt niet meer. Ze bekijken het maar. Tenminste, dat is nu mijn houding (maar niets zo veranderlijk als de mens...). Die hele opvolging is overigens ook een soap van jewelste. Maar omdat die nog niet de ontknoping is gepasseerd, zal ik er nu maar over zwijgen.
Nou ja, laat ik even opgewekt afsluiten. Aan de keerkringvogels heb ik een stuk minder werk: op de ene helling zijn ze allemaal opgegeten, op de andere zijn de meeste uitgevlogen. Verder heb ik de telescoop van het Marine Park geleend en tel daarmee regelmatig de broedende sterns op Green Island. Dat is erg mooi. Ik hoop de parkmensen zo ver te krijgen dat ik binnenkort zelf op Green Island de nesten kan tellen. En tot slot komen volgende week de orchideeenprofessor uit Puerto Rico met zijn medewerker een paar dagen bij me logeren. Kortom: nog genoeg om op te overleven.

  • 15 Juni 2012 - 08:49

    Mirjam:

    Jeetje, Michiel, zelfs ik word hier niet vrolijk van en ik zit mijlenver van Saba vandaan.... Ja, gek gesteld is dat met energie hè? Ik kan me voorstellen dat je hier doodmoe van wordt......had de wethouder dan toch niet het overzicht gegeven of legt het bestuur dat gewoon naast zich neer?
    Ik ben erg benieuwd naar wat je gaat doen als je straks terug bent; weet je dat zelf al?
    En je bent bijna jarig! Alvast gefeliciteerd en alle goeds. Sterkte met afsluiten daar.

  • 16 Juni 2012 - 12:08

    Jos:

    Michiel, veel succes en sterkte met je laatste loodjes, jammer dat het toch zo loopt. Ik hoop je begin volgend schooljaar te spreken en ben, net als Mirjam, erg benieuwd wat je komend jaar gaat doen.

  • 19 Juni 2012 - 10:43

    Vader:

    Allereerst van harte gefeliciteerd met je 56ste verjaardag. Ik denk dat je je verder maar niet al te druk moet maken over het vervolg van je schooolmissie, maar natuurlijk begrijpen wij best dat we gemakkelijk praten hebben.

  • 19 Juni 2012 - 12:17

    Gerda :

    Hoi Michiel,
    nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wat frustrerend moet het allemaal zijn, zeker met het idee dat alles goed is afgesproken en je een goede voortgang hebt gepland.
    Ben ook heel benieuwd wat je gaat doen als je terugkomt.
    Maak er maar een mooie dag van vandaag.
    groeten uit Haarlem

  • 21 Juni 2012 - 12:56

    Renate:

    Hoi Michiel,

    Nog van harte met je verjaardag. Ik ben te laat, maar wens je alle goeds voor het nieuwe jaar!
    Wat een gedoe met het bestuur en wat jammer voor je dat het zo loopt. Veel sterkte met de afronding.

    Hartelijke groet uit Haarlem

  • 25 Juni 2012 - 10:40

    Mira:

    Maar het is wel veel lekkerder weer in Saba! Je moet vooral van de goede kanten blijven genieten zolang het nog kan, want ik denk dat je die vogeltjes en de natuur best wel zult missen straks. Wat een ervaring zo'n school zeg, de mentaliteit is daar zo fundamenteel anders, daar is geen beginnen aan voor West-Europeanen. Ik ben benieuwd naar je toekomstige werkomgeving. Kan nooit zo erg zijn als daar! Veel sterkte met de laatste loodjes.

  • 27 Juni 2012 - 18:09

    Veronica En Wj:

    Ook vanuit Bennebroek heel veel sterkte gewenst met het afsluiten van het "Saba project".
    Goede reis naar Haarlem en alle goeds voor de toekomst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Saba

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2013

Vroege Vogels 2

06 Juli 2013

zondag 7 juli Vroege Vogels

07 Januari 2013

Een half jaar later

16 September 2012

Tot slot

14 Juni 2012

Van de regen in de drup
Michiel

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 57021

Voorgaande reizen:

21 Juli 2010 - 31 Juli 2012

Saba

Landen bezocht: