In mei leggen alle vogeltjes... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michiel Boeken - WaarBenJij.nu In mei leggen alle vogeltjes... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michiel Boeken - WaarBenJij.nu

In mei leggen alle vogeltjes...

Door: michielboeken

Blijf op de hoogte en volg Michiel

06 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

Vandaag voerde ik een paar telefonische sollicitatiegesprekken met kandidaten in Nederland. Bij beiden zong op de achtergrond een merel uit volle borst. Raar om ineens te beseffen dat je dat geluid al bijna een jaar niet meer gehoord hebt.
Een van de algemeenste vogels op Saba is de Witoogspotlijster. Het is een wat fors uitgevallen lijster, maar z’n gedrag lijkt meer op dat van een Gaai of Ekster. Ze zijn ontzettend brutaal en slim. Zo pikken ze bij een van de restaurants de suikerzakjes uit de standaard, om die vervolgens leeg te eten. En als ik de deur open laat staan met bananen op het aanrecht, hebben ze dat onmiddelijk door.
Naast mijn keuken is een overdekt terras waar in de hoek tussen de balken een nest zit. In december werd duidelijk dat dat nest van een spotlijster was, en begin maart besloot ik tegen de avond toch eens te kijken of er nou wat in zat. Dat was niet zo makkelijk, want de ruimte is te krap om je hoofd in te steken. Dus op een trapje, met een spiegel en een zaklamp in het nest gekeken: 2 mooie blauwgroene eieren. Op de gok wat foto’s gemaakt, want er is geen ruimte om te kijken wat er precies op komt. Op de foto’s zag ik dat tenminste een van de eitjes aangepikt was, je zag het snaveltje er al doorheen komen. Een uurtje later was het ei omgedraaid, en zag je er niets meer aan. Maar nog een paar uur later lag er een onooglijk kuikentje in het nest, en de volgende ochtend bleek ook de andere geboren.
Het leek me leuk om de beestjes te zien opgroeien, en dus maakte ik de eerste week dagelijks, en daarna om de dag een paar foto’s. Naarmate de kuikens groter werden, werd het ook makkelijker om scherpe foto’s te maken. Aan de andere kant: al gauw werd duidelijk dat ik de ouders het minste verontrustte als ik het in het donker deed. Maar zoals kleine kinderen betaamt, sliepen de jongen dan. en meestal met hun rug naar de open ruimte toe.
Het was verbazend om te zien hoe snel de veren tevoorschijn kwamen, en uit de wurmpjes van het begin in drie weken tijd echte vogels groeiden. De avond voor ik naar Bonaire vertrok waren het nog echte jonkies, toen ik 6 dagen later terugkwam leken ze wel zo’n beetje klaar. De volgende ochtend was het stil. Het nest was leeg.

  • 07 Mei 2011 - 04:54

    Chaja:

    ha Michiel,
    Wat leuk om je verslagen te lezen. Kan me voorstellen dat je nog wel een jaartje wil blijven. Kunnen ze je in Haarlem zo lang missen?
    Groet, Chaja

  • 09 Mei 2011 - 15:40

    Eloy Bruins:

    Hoi Michiel, ik heb met veel plezier steeksproefgewijs je verslagen doorgelezen. Dat had ik eerder moeten doen! Affijn, ik heb wel meer goede voornemens gehad. Dit was in ieder geval zeer onderhoudend!
    Met groet, Eloy

  • 26 Mei 2011 - 12:08

    Veronica :

    ha Michiel,
    Het heeft even geduurd en het was ook wel spannend, maar bij ons zijn 7 pimpelmezen 3 merels en en hele kluit heggemusjes gezond en wel de wereld in gevlogen, nu mag sinds vandaag eindelijk onze poes weer naar buiten!
    Ben na een kleine pauze (we waren in de bergen) weer helemaal bij met lezen van je verhalen.
    veel succes met het tweede jaar op Saba, dat belooft veel foto's en mooie verhalen, leuk hoor!
    groet,
    Veronica en WCo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Saba

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2013

Vroege Vogels 2

06 Juli 2013

zondag 7 juli Vroege Vogels

07 Januari 2013

Een half jaar later

16 September 2012

Tot slot

14 Juni 2012

Van de regen in de drup
Michiel

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 57158

Voorgaande reizen:

21 Juli 2010 - 31 Juli 2012

Saba

Landen bezocht: