Update - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michiel Boeken - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michiel Boeken - WaarBenJij.nu

Update

Door: michielboeken

Blijf op de hoogte en volg Michiel

09 December 2011 | Nederland, Amsterdam

Het is al weer een dikke maand geleden dat ik voor het laatst iets op deze blog schreef. Er gebeurt zo ontzettend veel interessants, voor mij tenminste, dat al mijn tijd daarin gaat zitten, en er dus geen tijd voor schrijven overblijft. Zowel op school als in mijn verschillende vrijetijdsprojecten gebeurt van alles (of niets).
Zo hebben we weer een fantastische graduation ceremony (diplomauitreiking) gehad, is het techniekgebouw nog steeds niet klaar (NIEUW: maandag 12-12 wordt het opgeleverd, ik mag erbij zijn!), zal de aansluiting op internet in de lokalen wel niet voor eind januari klaar zijn, heeft het ministerie last van een spending mood, en dat in deze barre tijden van bezuinigingen, enz.
Ook in de kontakten gaat het leuk. Na de koninklijke familie was Nederlands onderkoning aan de beurt: Herman Tjeenk Willink, nog net vicevoorzitter van de Raad van State, kwam op afscheidstournee. Vervolgens nog een videoconferentie met minister Marja, waar ik de week ervoor al de groeten van kreeg, en dan natuurlijk vele mindere goden. Het valt niet mee om notabel te zijn. Het betekent ook dat je je op Saba dag (eerste vrijdag van december) voor het officiele gedeelte in pak mag begeven en duidelijk aanwezig dient te zijn.

Hoewel ik me met al deze schoolse zaken in het geheel niet verveel, beleef ik toch meer plezier aan de onderzoeken. Op de top van de berg trof ik, toen ik een monstertje van een bepaalde orchideeensoort zou verzamelen om naar een expert te sturen, een piepklein onbekend orchideeenplantje aan. Eén blad en één knop, dus de volgende week weer naar boven om te zien of er nu een bloem was. En ja hoor, weer een nieuwe soort voor Saba, luisterend naar de mooie naam Psilochilus macrophyllus. Heb ik niet bedacht hoor, anders had ie vast Michilus geheten.
Twee weken terug beklom ik weer eens Old Booby Hill, op zoek naar orchideeen en nesten van keerkringvogels, en die waren er allebei volop. De mooie paarse Psychillis correllii, die alleen op loodrechte rotswanden groeit, stond volop in bloei, en nesten waren er met eieren en jongen. Dus de week erop weer naar boven. De dag ervoor had ik op de kliffen achter school drie Psychillis-bloemetjes geplukt om daar bloemen op Old Booby Hill mee te bevruchten. Het idee was namelijk dat deze soort zo zeldzaam is dat hij (op Saba) niet meer vruchtbaar is, doordat alle planten te nauw verwant aan elkaar zijn. Een aantal jaren geleden is er een plant met Statia uitgewisseld, waar de soort ook gevonden was. Maar zowel hier als op Statia was er niet erg goed voor de plant gezorgd, en van bestuiving kwam dan ook niks. Nu heb ik dus maar de natuur een handje geholpen, ben benieuwd of ze nu zaad zullen krijgen.
In de tijd die ik had heb ik 24 bezette nesten gemerkt, waarvan ik bij 5 nesten de inhoud heb gemeten. Wat een leuk werk, het ringen van de volwassen vogels, meten van eieren en vooral het getuttel met kuikens. Die waren er in verschillende leeftijden, varierend van ongeveer een week tot enkele maanden oud. Ook op mijn helling van het voorjaar ben ik wezen kijken, daar vond ik 17 oude en nieuwe nesten bezet. Zondag maar eens kijken of daar eieren bijzitten die al bijna uitkomen, dan kan ik daar een camera bijzetten. Ik heb nu een camera die infraroodfoto’s maakt, hij werkt alleen nog niet geheel zoals die volgens de handleiding zou moeten doen. Ondertussen heeft Vogelbescherming Nederland 6500 euro toegezegd om nieuwe camera(s) van te kopen. Niet alleen voor school leveren mijn aktiviteiten dus geld op.

En over twee weken kom ik weer naar Nederland. Zou ik het nog terugkennen?

  • 10 December 2011 - 11:34

    Kees:

    leuk verslag Michiel. Je bent in je eentje bezig als een soort ontwikkelingssamenwerkingsproject op het gebied van educatie en natuurbeheer. Ik denk dat ze je volgend jaar niet meer kunnen missen.
    Ga zo door,
    groet,
    Kees

  • 10 December 2011 - 12:49

    Frans:

    Mooi verhaal, Michiel! En dan die keerkringvogels ...

  • 10 December 2011 - 19:51

    Paul:

    Erg leuke update Michiel. Je lijkt je niet te vervelen. Ik zou geloof ik op dat warme eiland blijven en voorlopig niet terugkeren naar dit kikkerlandje.

  • 10 December 2011 - 23:24

    Lidewij:

    Leuk verhaal weer paps! En mooie foto´s! Had ik maar ooit op een school gezeten met zo´n uitzicht!!! Ookal had ik dan misschien niet veel opgestoken van de lessen omdat ik alleen maar naar buiten aan het kijken was..

  • 12 December 2011 - 13:25

    Gerda B:

    het is iedere keer weer leuk om je verslagjes te lezen!
    je beleeft echt allemaal bijzondere dingen.
    veel plezier ermee :)

  • 12 December 2011 - 22:45

    Jos:

    Michiel, wat een leuk verhaal weer! Kom even langs op school als je in Nederland bent. Even bijkletsen.

  • 13 December 2011 - 15:05

    Sietske Van Poelgees:

    Hoi Michiel! Wat een toffe dingen allemaal! En wat tof om al die schoolse zaken te kunnen combineren met veldbiologie. Je gaat over twee weken terug naar NL en dan?? groetjes uit Kenya van Sietske

  • 14 December 2011 - 14:30

    Mira:

    Ha Michiel! Je profielfoto is eindelijk gewijzigd! Op die foto stond nog je "oude" vertrouwde kamertje, boven op de Engelandlaan. Dat kamertje heb ik inmiddels helemaal leeg geruimd om plaats te maken voor Maarten. Het was wel raar hoor om al die jaren van notulen en verslagen weg te doen, waar jij je mee bezig hebt gehouden. Zoveel werk ging er door mijn handen, ook veel zaken die inmiddels al volledig zijn ingeburgerd hier op school, maar waarvan jij nog de eerste onderzoeken in mappen had liggen. Belangrijke zaken zijn uiteraard overgedragen aan Maarten en Jos. Je persoonlijke spullen staan in dozen, ik hoop dat je in de kerstvakantie nog even de gelegenheid hebt om daarnaar te kijken. Toevallig of niet dat met het verdwijnen van "Michiel's kamer" ook jouw profielfoto verandert. Het afscheid is nu echt afgerond, geen interimmer meer op jouw plek. Toch hoop ik je nog af en toe tegen te komen en zo lang je nog op Saba zit volg ik zeker je blog!
    Alle goeds! ~Mira

  • 14 December 2011 - 18:13

    Vader:

    Fijn om weer zo een brief te lezen over de avonturen op het werk en vooral buiten.

  • 23 December 2011 - 13:16

    Veronica:

    Wat een mooie foto's, zijn die vogels niet bang voor jou of zijn ze zo wie zo niet angstig?
    goede reis naar huis en hele fijne kerstdagen met allen die je lief zijn.
    Veronica en WJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Saba

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2013

Vroege Vogels 2

06 Juli 2013

zondag 7 juli Vroege Vogels

07 Januari 2013

Een half jaar later

16 September 2012

Tot slot

14 Juni 2012

Van de regen in de drup
Michiel

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 57168

Voorgaande reizen:

21 Juli 2010 - 31 Juli 2012

Saba

Landen bezocht: