Kommer, kwel en ander tijdverdrijf - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michiel Boeken - WaarBenJij.nu Kommer, kwel en ander tijdverdrijf - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michiel Boeken - WaarBenJij.nu

Kommer, kwel en ander tijdverdrijf

Door: michielboeken

Blijf op de hoogte en volg Michiel

24 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

En zo is het al weer een maand verder. Een behoorlijk hectische maand, waarin ik me zowaar twee weken heb ziek gemeld. Niet dat ik me ziek voelde, maar je moet toch wat. Naar aanleiding van de groep leraren die vervroegd op vakantie was gegaan had ik met het bestuur afgesproken om de week erop gezamenlijk gesprekken met elk van de 7 te voeren. Een paar uur van tevoren op de bewuste vrijdag kreeg ik een telefoontje dat het bestuur besloten had dat ik niet bij de gesprekken mocht zijn. Protesteren hielp niet, en dus schreef ik ’s avonds een duidelijke mail aan de bestuursleden waarom naar mijn idee mijn positie door dit besluit ernstig werd aangetast, en dat ik dus voor maandag diende te weten wat er was besproken. Toen ik zondagavond nog geen reaktie had gekregen, stuurde ik een bericht dat ik maandag niet kon werken. De dokter keek er niet van op: dat kun je verwachten met de besturen hier, en verklaarde me voor een week ziek.
Doordat ik er zelf achter aan zat, kreeg ik aan het einde van die week te horen wat de gesprekken hadden opgeleverd. Een verslag ervan bevatte samenvattingen van de door de leraren geuite klachten: Michiel handelt uit racistische motieven, behandelt de leraren niet gelijk, luistert niet, vertoont autocratisch leiderschap enz. Conclusie van het bestuur: de gesprekken waren positief, alle maatregelen worden ingetrokken en er is voldoende basis om vruchtbaar samen te werken aan de verbetering van het onderwijs. Eerst dacht ik om de week erop maar weer aan het werk te gaan, maar tijdens het weekend kreeg ik daar steeds minder zin in. Dus meldde ik me weer ziek en schreef ik een uitgebreide brief aan het bestuur met een samenvatting van de gebeurtenissen en waarom ik op deze manier niet kon werken. Van bestuurszijde was de enige reaktie een mail “What is the problem?”. Ze hadden me toch duidelijk gemaakt wat er gezegd en besloten was, dus waarom ging ik nou nog niet aan het werk? De brief stuurde ik ook naar OCW en inspectie, en die stuurden het hoofd van Bonaire erop af. Dat resulteerde in elk geval in een uitnodiging om de maandag erop te komen praten. Toen ben ik maar weer aan het werk gegaan. Het gesprek leverde niet veel op, behalve de uitspraak van één van de bestuursleden na mijn derde poging het duidelijk te maken: “Nu snap ik voor het eerst wat je bedoelt”. De bestuursleden doen geloof ik oprecht hun best, maar de bestuurscultuur staat hier zo mijlenver van hoe het (naar mijn idee) zou moeten, dat verandering slechts uiterst langzaam gaat.
Ik ben al een jaar aan het roepen dat het bestuur dringend getraind en gecoacht moet worden. Dat is de taak van het administratiekantoor (Berenschot) en van de schoolcoach. De eerste heeft het voortdurend laten afweten, ondanks vele verzoeken van mij, en de “baas” van de schoolcoach, de VO-raad, was zo tactisch om zonder enig overleg vlak na haar start een brief aan het bestuur te zenden waarin stond dat gekozen was om de prioriteit van de coaching niet bij het bestuur maar bij het management te leggen. Sindsdien (mei 2011) is OCW aan het nadenken of er, zoals de VO-raad voorstelde, een aparte bestuurscoach moet komen, of dat, zoals de 3 directeuren bepleitten, de schoolcoach dat moet doen. Oogst van mijn aktie: OCW is nu toch echt heel hard aan het nadenken over hoe het bestuur gecoacht moet worden.
Op school is het er niet gezelliger op geworden. Maar na een week werken was het vakantie, en de onderzoeken houden me aardig op de been.

Vorig weekend vond ik op de heuvel waar ik nesten controleer een aangepikte zuurzak, hier soursop geheten. Dat is een grote stekelige vrucht die erg lekker moet zijn. En als de vogels er aan beginnen, betekent dat meestal wel dat ie bijna rijp is. Tot dan toe had ik er alleen nog een paar keer ijs van gegeten, inderdaad heerlijk. Vorig jaar had ik er ook al eens eentje meegenomen, maar die bleef keihard tot hij na een week ineens compleet verrot was. Ook dit exemplaar was nog erg hard, maar twee dagen later ineens zacht, en bovendien wat verder opengepikt door vogeltjes die naar binnen komen. Dus een poging tot verwerken ondernomen.
Binnen de leerachtige schil zit wit vruchtvlees met tientallen dikke pitten, die weer in een soort kapsel zitten. Met een lepel pluk je het vruchtvlees uit de schil en knijpt vervolgens de pitten eruit. Ik had een recept voor ijs gevonden. Maar toen ik de pulp in een blender gepureerd had, leek me de consistentie prima om direct in te vriezen, zonder enige toevoeging. Het smaakt verrukkelijk, zoet en zuur tegelijk. Overigens is de plant uiterst geneeskrachtig, er worden tegenwoordig ook positieve effekten in de behandeling van kanker aan toegeschreven. Wie wil komen proeven: welkom.

Ik wilde deze week ook nog eens de gehele North Coast Trail lopen. Die heb ik vorig jaar met twee dames gedaan die ‘m goed kenden. Er wordt namelijk altijd gewaarschuwd: alleen onder begeleiding van een gids lopen! Verder had ik wel stukken aan beide uiteinden gelopen, maar nooit meer helemaal. Dus dat heb ik vandaag gedaan. Als je goed uitkijkt en bij verkeerd lopen meteen even teruggaat om een ander spoor op te pakken, is er niets aan de hand. Het gevaarlijkste is dat je mobieltje geen bereik heeft. En verder zitten er wel wat steile stukken in, en was er dit keer ook een verse landslide geweest waar je omheen moest lopen, maar verder prima te doen. Je komt dan nog langs de overblijfselen van een vroeger dorpje, Mary’s Point. Dat is in de jaren ’30 ontruimd, volgens het ene verhaal omdat het op ’t punt stond van de helling af te vallen, volgens een ander verhaal omdat de inteelt er onrustbarende vormen had aangenomen. Er groeien erg veel zuurzakken, maar die waren nog niet rijp genoeg.
De North Coast Trail komt uit bij Wells Bay aan de noord-westkant van het eiland. Vandaar naar The Bottom gelopen (eindelijk naar de kapper geweest!) en toen verder via de Crispeen Track en de Dancing Place Trail naar huis. Zo’n beetje het eiland rond gelopen dus.

Nou, zo kan die wel weer. Tot de volgende keer.


  • 25 Februari 2012 - 09:09

    Chaja:

    heftige tijden michiel! was toevallig pas geleden uitgebreid op je oude school in haarlem, is wel een andere cultuur dan waar je nu mee te maken hebt........ gelukkig is er altijd die prachtige natuur!
    groet,
    Chaja

  • 25 Februari 2012 - 17:27

    Mirjam:

    Het komt goed uit dat je een relaxed type bent..... maar ook dan is er een grens natuurlijk!
    Hoe houd je dit voor jezelf positief, zodat je er zin in blijft houden? Met zo'n bestuur en zo'n mentaliteit bij het college moet dat toch niet meevallen. Ik vraag me ook af wat het jou persoonlijk oplevert - want dat zal toch wel op de een of andere manier iets zijn (?!).
    Heerlijk dat de geweldige natuur en het wandelen er tegenover staat!
    Hier in Nederland begint af en toe voorzichtig iets van voorjaar voelbaar te worden, vooral vandaag, een extra cadeautje voor mijn verjaardag. Alle goeds en sterkte daar! Mirjam

  • 27 Februari 2012 - 21:07

    Veronica:

    Wat een gedoe Michiel, hoe moet je met zulke mensen dealen, lijkt me lastig, zelfs als je zo relaxed bent als jij. Ik wens je veel rust en sterkte.
    Wat een mooie foto van de bloem van de zuurzak, kan het zijn dat je de zuurzak hier in de dure heemsteedse groentewinkel ziet liggen? ik ga morgen op onderzoek.

    groetjes Veronica en WJ

  • 29 Februari 2012 - 14:46

    Eloy Bruins:

    Hoi Michiel,

    Nou... dat klinkt gezellig allemaal. Lijkt me duidelijk een werkplek waar je óf niet te lang moet blijven óf echt de mogelijkheid moet krijgen knopen door te hakken...

    Ik zou zeggen: blijf genieten van het eiland. Wellicht om je op te vrolijken: het is hier dagelang grauw, koud en nat: van dat weer waar het eigenlijk geen verschil voelt als het gaat regenen...

    Affijn, een groet uit dit kikkerlandje...

    Eloy

  • 04 Maart 2012 - 10:29

    Jos:

    Wat een gedoe Michiel, je maakt zo als directeur deel uit van het conflict en dat maakt het erg lastig. Kan me goed voorstellen dat je twee jaar Saba zo wel genoeg vindt, ondanks de mooie natuur.
    Heel veel sterkte en wijsheid.

    Jos

  • 07 Maart 2012 - 10:00

    Gerda:

    Hoi Michiel,
    het einde lijkt in zicht te komen, tegen zoveel cultuurverschil is haast niet op te boksen.
    wel erg frustrerend! Veel sterkte
    Ik wens je veel plezier met de overige activiteiten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Saba

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2013

Vroege Vogels 2

06 Juli 2013

zondag 7 juli Vroege Vogels

07 Januari 2013

Een half jaar later

16 September 2012

Tot slot

14 Juni 2012

Van de regen in de drup
Michiel

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 57166

Voorgaande reizen:

21 Juli 2010 - 31 Juli 2012

Saba

Landen bezocht: